Overtuiging is altijd een lastig onderwerp. Hoe krijg jij je frisse ideeën waarvan jij weet dat ze zeker effect gaan hebben in de organisatie, over de bühne? En wie heb je daarvoor nodig? In mijn ervaring begint dit altijd met kleine stapjes. Door een gesprek aan te gaan en te horen waar je stakeholders mee worstelen kun je hier op een later tijdstip op terug komen.

Zo hebben de organisaties waar ik voor gewerkt heb vaak te maken gehad met veel verloop. Met name in de horeca is verloop een groot probleem, als je de juiste vakmensen al kan vinden. Zoek aansluiting op die punten die nu actief spelen binnen je organisatie en probeer vanuit daar uit te bouwen. Als we hoog verloop als voorbeeld nemen, dan willen we volgens mij een organisatie zijn waar medewerkers graag blijven. Hoe krijgen we dat dan voor elkaar?

Ook is het handig om een goede analyse van je stakeholders te maken vooraf. Wie heeft er beslissingsbevoegdheid? Wie heeft er invloed? Wie is een tegenstander en kun je daar nog iets aan doen? Je kan hier gebruik maken van een forcefield analyse (normaal gesproken ingezet voor een beslissing met pro’s en con’s) waarbij je het invult met je omgeving waarbij je degene waarop je idee het meest invloed heeft dichtbij zet en met de lijndikte aangeeft wie beslissingsbevoegd is, met kleuren kan je eventueel direct aangeven of deze persoon neutraal (blauw), negatief (oranje) of positief (groen) is. Zo kun je jezelf van tevoren helpen om een inschatting te maken aan wie je meer tijd wilt spenderen en waar je weerstand kunt tegenkomen.

Hierboven zie je dat de Afdelingsmanager negatief tegenover het idee staat, maar hij is uiteindelijk niet degene die de beslissing neemt. De beslissing ligt in dit voorbeeld bij de Algemeen Directeur en de Financieel Directeur. Dan hoef je de Afdelingsmanager niet volledig te overtuigen omdat de directeuren beslissen. Het is wel goed om hem mee te nemen voor het succes van je idee.

Natuurlijk gaat dit proces nooit zonder slag of stoot en heb je ook wat doorzettingsvermogen nodig om je punt te blijven maken. Ik zie vaak dat het kwartje uiteindelijk wel valt en dan de ruimte ontstaat om hier breder mee aan de slag te kunnen. Zoals de titel zegt, laat je dus vooral niet tegenhouden.

Wat wel belangrijk is om te beseffen, is dat je niet moet doorslaan. Mocht blijken dat je er niet doorheen komt, dan is het ook een goed moment om jezelf af te vragen of jij dan wel bij de juiste organisatie zit en of het de juiste tijd is voor de verandering die je wilt doorvoeren. Je bent aangenomen voor je expertise, dan kun je dit ook aangeven en tevens wellicht de vraag stellen wanneer de tijd wel is om het te veranderen.

Mocht je vragen hebben, dan kun je die uiteraard stellen. Mocht je meer willen weten over de stakeholdersanalyse of andere vragen hebben, dan hoor ik het graag! Hoe heb jijzelf weerstand overwonnen? En heb je ook nog andere tips voor extra overtuiging binnen organisatie? Ik ben benieuwd! Tot volgende maand!

Chat openen
1
Scan de code
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?