Eén van de thema’s in mijn organisatie was het verhogen van de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie. Om dit te bereiken, wilde ik een onderzoek inzetten om vooral vanuit de medewerkers te horen hoe we dit kunnen vergroten en waar voor hen de pijnpunten zitten.

In mijn gesprekken met diverse leveranciers die onderzoeken onder medewerkers aanbieden, bleef ik hangen op de toepasbaarheid en ook de vraag of ik hiermee mijn doel bereikte. Ik was meer op zoek naar een onderzoek dat echt een meting deed op betrokkenheid en niet vanuit tevredenheid kwam. De grote organisaties die ik gesproken had, bleken ook lange vragenlijsten te hebben en daardoor een lagere respons.

Tijdens deze periode ben ik in contact gekomen met het HappinessBureau. Zij voeren een meting uit op basis van werkgeluk met 40 vragen. Je kunt hier zelf vragen aan toevoegen en het invullen van het onderzoek blijkt maar 10 minuten te duren. Ik was verkocht. Niet alleen omdat zij de juiste vragen stelden maar ook door de lage impacttijd die het onderzoek zou hebben op de werkvloer.

Het doen van een onderzoek is 1 ding, maar daadwerkelijk de uitkomsten beetpakken is een ander ding. We hebben dan ook vooraf commitment van de directie gevraagd om hier vrijheid in te krijgen vanuit het onderzoek. Dit is gelukt.

Vanuit het onderzoek hebben wij diverse pijnpunten naar voren gekregen waaronder bijvoorbeeld onze beoordelingscyclus. Deze gaan we dan ook aanpakken om het beter toepasbaar te maken voor de medewerkers. Ook hebben we van onze medewerkers de opdracht gekregen om naar onze interne communicatie te kijken.

Eén van de andere punten vanuit ons onderzoek was waardering. Binnen onze organisatie werd veel te weinig aandacht besteed aan dit onderwerp. De managers hebben daarom een workshop over de kracht van waardering gehad. Bij het herhaalonderzoek dat we hebben gepland voor het komende voorjaar kunnen we onderzoeken of wij dit punt goed hebben opgepakt.

Het fijne van het onderzoek is ook dat het ons heeft geholpen om het gesprek met onze medewerkers te openen binnen de veiligheid van hun eigen team. We hebben ook op teamniveau acties opgepakt. Door met de teams de acties te bespreken bleef het niet alleen bij HR liggen maar namen de medewerkers ook hun eigen verantwoordelijkheid.

Ik ben vóór deze manier van onderzoek doen omdat het je praktisch helpt en daadwerkelijk iets toevoegt. Hebben jullie wel eens een onderzoek gedaan? Op basis van tevredenheid, betrokkenheid of werkgeluk? Ik ben benieuwd, tot volgende maand!

Chat openen
1
Scan de code
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?