We zijn inmiddels een tijd onderweg in mijn reis over Employee Experience (EX). Veel van mijn stappen heb ik gedeeld met jullie. Dit is geen echte stap maar wel een belangrijke overtuiging. De titel zegt het al, durf terug te gaan naar de tekentafel.

Waarom haal ik dit aan? In het ontwerpen en maken van plannen om vanuit EX naar de organisatie te kijken is het goed om ook terug te kijken. Hebben we nu iets staan wat klopt? Klopt het met onze waarden en het statement? En vinden we op dit moment het statement nog steeds kloppend? Als het antwoord op een van deze vragen nee is, durf dan echt terug te gaan naar de tekentafel en opnieuw te kijken wat het dan wel zou kunnen zijn.

Stel je voor dat je een statement hebt die je na het maken van 3 stappen in je medewerkersreis niet vindt passen, of niet pakkend genoeg vindt. Dan kun je de tijd nemen om deze aan te passen zodat hij wel past en pakkend is. Of je kunt doorgaan met een verkeerde statement en tijd verspillen omdat je plannen maakt die niet passen.

Op het moment zelf is het nooit leuk om stappen achteruit te zetten omdat we vooruit willen, maar het is goed om het wel te doen. Waarschijnlijk kan je met kleine aanpassingen dan alsnog sneller vooruit.

Ik deelde al eerder dat door wijzigingen bij ons in de organisatie, heb ik ook stappen terug moeten doen. Het resultaat is nu wel een statement (om bij dat voorbeeld te blijven) waar de gehele organisatie achter staat. Het einddoel is daardoor nog beter bereikt. Dus deins hier niet voor terug en sta open om af en toe terug te kijken of je nog wel de juiste dingen aan het doen bent. Sterker nog, ik adviseer om hier gericht tijd voor te maken zodat je echt een moment van reflectie hebt. Misschien zelfs met je gehele team.

Hebben jullie wel eens stappen terug moeten zetten? Hoe ging je daar mee om? Ik ben benieuwd, tot volgende maand!

Chat openen
1
Scan de code
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?