Ai, hoorde ik daar echt de feedback dat werkgeluk alleen een feestje van HR was? In de overtuiging dat we stappen hadden gezet in werkgeluk op onze locaties verraste dit mij enigszins. Dan is de vraag hoe komen ze daarbij en wat kunnen we doen om dit aan te pakken?

In meerdere onderzoeken is al geschreven dat werkgeluk niet zit in de tafeltennistafel in de kantine maar juist in de waardering voor de medewerkers en hun betrokkenheid. De feedback dat het een feestje van HR is, is daarmee opvallend. Deze manager kreeg dit terug van zijn medewerkers.

De manager in kwestie werkt nog niet lang bij ons, dat maakt dat hij de hele opmars zoals ik deze heb beschreven in eerdere blogs ook niet heeft meegemaakt. Het mooie is dat hij daardoor oprechte feedback geeft en dat we daar dus ook iets mee kunnen. Veel anderen zijn meegegroeid en zoals ik al eerder omschreef, dan vergeet je soms waar je vandaan komt. Voor hen is het waarschijnlijk nog steeds een verbetering en deze manager vindt het nog niet goed genoeg!

Het is daarom goed om elke stap die je zet ook goed te borgen in beleid. Wij hebben een aantal zaken goed in het beleid neergezet, maar juist de essentie: word ik gezien door mijn manager, krijg ik de waardering die ik nodig heb of verdien, en word ik betrokken bij de organisatie is moeilijk te vatten in beleid. In recentelijk onderzoek is wederom gebleken dat de manager de grootste stressfactor op het werk is en dat 78% zijn manager verlaat en niet de organisatie.

Er is bij ons dus werk aan de winkel om te zorgen dat wij werkgeluk meer inbedden in het beleid op de bovenstaande vragen. Hoe we dat goed kunnen gaan doen en ook uitvoeren, lees je in de volgende blogs.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die moeite hebben om het goed in het beleid neer te zetten als het gaat om de grote vraagstukken van werkgeluk, dat zit namelijk niet in het bloemetje op de eerste dag, of de tafeltennistafel in de kantine. Ik ben benieuwd!

Chat openen
1
Scan de code
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?