De boekenreview van februari 2021 is gericht op waar ik eerder deze maand in de blog over sprak. Ben jij of is de organisatie verantwoordelijk voor je werkgeluk? Het boek heet De 3 symptonen van een rotbaan van Patrick Lencioni.

Waar gaat dit boek over? 

Het verhaal gaat over een manager, Brian. Brian verkoopt zijn bedrijf en gaat dan aan de slag bij een restaurant. In zijn oude bedrijf hadden ze een goede cultuur voor de medewerkers, je kan stellen dat hij zonder dat hij het wist werkte aan werkgeluk. Hij wilde medewerkers behandelen zoals hij zelf graag behandeld wil worden. Hij gaat in het restaurant kijken of hij zijn theorie kan bewijzen. Dat werkgeluk echt werkt en dat het is opgebouwd uit drie onderdelen. Vervolgens gaat hij het ook toepassen bij een grote organisatie om zijn theorie verder te bewijzen.

Waarom dit boek?

Het zijn drie uitgangspunten die je morgen kan toepassen als leidinggevende. In gesprek met je medewerker over hoe meten we je werk, voor wie is je werk belangrijk en ook hoe ze er prive voor staan zodat ze niet anoniem blijven. Dan ben je in zijn ogen een goede leidinggevende en in zijn boek worden de medewerkers ook (werk)gelukkig!

Tot welke inzichten ben ik gekomen / wat heb ik ervan geleerd?

Patrick geeft drie symptonen aan die simpel lijken, maar veel hardnekkiger zijn dan je denkt. Je kunt als organisatie hiermee aan de slag, maar dan wel bekijken hoe je dit goed in de structuur krijgt weggezet. Dan kun je er echt mee bezig in plaats van een pleister plakken. Voor mij was het inzicht niet overal nieuw, aangezien ik al langer bezig ben met werkgeluk, het is wel goed om het nu vanuit andere ogen te kunnen bekijken.

Wie kan ik het aanraden?

Dit boek is goed om te lezen als je een nieuwe leidinggevende wordt, maar ook als je vindt dat je in een rotbaan zit. Het leest weg als een roman en uiteindelijk wordt het ook nog eens kort en krachtig voor je samengevat achterin het boek.

Chat openen
1
Scan de code
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?