The great resignation, zouden wij hier ook last van krijgen?

Sinds 2019 blog ik over werkgeluk, tijdens de corona periode was het lastig. Zeker weten. Hebben we hier als organisatie steken laten vallen? Ook dat is waar. Maar de grote omwenteling waar we nu mee te maken krijgen is enorm. En dit is al langer in opmars. Door corona versterkt, ook daar geloof ik in. Maar de wereld verandert en als je niet mee verandert, dan verlies je talent.

Waar ik het over heb, ze noemen het ‘the great resignation’. De verwachting is dat we te maken krijgen met enorm veel verloop. Gewoon omdat het kan. Omdat de nieuwste generatie die op de arbeidsmarkt anders denkt, omdat wij als organisatie daar niet op inspelen. Vernieuwing wordt er gezocht, een groter doel en meer transparantie.

Maar dat is niet het enige. Deze generatie vraagt niet alleen iets anders, het doet daardoor ook iets met je cultuur en je brede organisatie. Er gaan medewerkers weg die het wellicht langere tijd wel goed vonden, maar door deze nieuwe collega’s worden geraakt. Die zich gaan beseffen dat het anders kan.

Dan is de arbeidsmarkt op dit moment ook nog eens gespannen. We hebben in Nederland nog nooit zo laag werkeloosheidcijfer gehad en daarbij is dat niet alleen in ons land zo. Dus de medewerkers worden schaarser waardoor je ook je medewerkers kunt verliezen die al langere tijd bij je werken omdat ze ergens anders een andere aanbieding krijgen. Dan komt er ook nog eens bij dat door corona de meeste mensen al een pas op de plaats hebben gemaakt en voor zichzelf de balans hebben opgemaakt. Dit wil ik nog wel en dit wil ik niet meer.

Verschillende dingen die je zou kunnen ondernemen als organisatie. Je denkt wellicht dat het al te laat is, en voor sommige medewerkers zal dit ook zo zijn. Maar dat neemt niet weg dat er een grote groep medewerkers is waarvoor het zeker wel nog kan. Of zelfs voor je nieuwe medewerkers. Dat als je in de war for talent wint, ze dan blijven.

De arbeidsmarkt is in beweging, dan moeten we als organisatie ook zijn. En dan niet voor onze klanten, maar juist voor de medewerkers. Want wie goed voor zijn medewerkers zorgt, zorgt daardoor goed voor zijn klanten. Ik ben benieuwd of er meer zijn die dit zien aankomen, die wellicht al in de eerste golf zitten of die juist verwachten dat het bij hun organisatie meevalt omdat ze de afgelopen jaren zich hebben ingezet op dit gebied.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *