Gaan we terug naar kantoor of niet?

Alle bedrijven zitten op dit moment na de vakanties met dezelfde vragen, in hoeverre gaan we terug naar het ‘oude’ normaal? Willen we iedereen weer op kantoor ontvangen of juist niet? In hoeverre laten we de keuzes bij de medewerkers of willen we daar een lijn in trekken?

Gisteren las ik dat Google in Amerika heeft besloten om dit in elk geval uit te stellen tot januari 2022. Binnen onze organisatie hoor ik andere geluiden. Dit heeft te maken met het feit dat wij ook een fabriek en distributiecentrum hebben. Deze medewerkers hebben al die tijd niet thuis kunnen werken en we zijn met elkaar een team binnen de organisatie, uiteindelijke doen we het allemaal samen en zijn we samen onderdeel van het succes. Kunnen we dan verschil maken tussen de medewerkers op kantoor en de medewerkers in de fabriek? Of vinden we dat het niet mag?

Het blijft een lastige keuze omdat je daarmee altijd een groep te kort doet. Kies je voor het niet teruggaan naar kantoor, dan zal de medewerker in de fabriek zich achtergesteld voelen. De kloof tussen beide groepen wordt dan alleen maar groter. Kies je voor wel terug naar kantoor, dan zal de medewerker op kantoor denken: “Hoezo? Ik kan toch prima thuiswerken, vertrouw je mij niet?”

Het zal voor veel bedrijven maatwerk worden. De ene medewerker kan goed thuiswerken en zal dit willen blijven doen en de andere medewerker niet. Het belangrijkste is, zoals ik al vaker heb benoemd, om in elk geval met elkaar het gesprek aan te gaan. Structureel langere tijd thuiswerken blijkt uit onderzoek ook niet goed te zijn, dus met de medewerker het gesprek aan en de behoefte begrijpen om daar vervolgens op in te spelen, lijkt het beste plan.

Wij hebben richtlijnen opgesteld zodat we ondanks dat het maatwerk is, ook met elkaar hetzelfde blijven kijken naar de medewerkers. Ook vinden we het sociale karakter binnen onze organisatie te belangrijk om medewerkers volledig thuis te laten werken. We merken dat we onze communicatielijnen nog niet goed hebben staan waardoor er ook zaken worden gemist als we thuiswerken. En het leukste blijft toch ook het praatje pot bij de koffieautomaat!

Ik ben benieuwd of er meer collega’s zijn die met deze vraag zitten en hoe deze het gaan aanvliegen. Mochten jullie verrassende inzichten hebben, dan hoor ik het uiteraard graag!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *