Boekenreview januari 2021: De onbevreesde organisatie

De boekenreview van januari 2021 is gericht op psychologische veiligheid op de werkvloer voor innovatie en groei. Het boek heet De onbevreesde organisatie van Amy C. Edmondson.

Waar gaat dit boek over? 

Dit boek gaat over psychologische veiligheid op de werkvloer. Hoe je door dit goed te realiseren veel meer successen kunt halen dan wanneer je vanuit angst regeert. Angst benadeelt analytisch denken, creativiteit en het vermogen om problemen op te lossen. Juist dit dingen die ons nog steeds onderscheiden van de robots. Door de veiligheid te creëren gaan medewerkers zichzelf meer uitspreken en durven ze ook aan te geven wat er niet goed gaat. In plaats van dat ze express niets zeggen, of wel dat ze onbewust zwijgen. Hoe onzichtbaar is dit voor de leiders, en hoe kunnen we de medewerkers uitnodigen om juist wel te zeggen waar het over gaat zodat de organisatie daar beter van wordt. 

Waarom dit boek?

In dit boek worden vele praktijkcasussen besproken die zelfs in het nieuws zijn geweest. Door deze voorbeelden blijft de inhoud goed hangen. Iedereen heeft wel gehoord van het VW-schandaal of van de successen van Pixar. Het is mooi om nu ook de organisatiekant hiervan te lezen. Daarnaast wordt ook aangegeven hoe je kunt leren van deze lessen en hoe je dit in je eigen organisatie passend bij jouw cultuur kunt toepassen met drie makkelijke stappen. Althans, op papier makkelijke stappen. 

Tot welke inzichten ben ik gekomen / wat heb ik ervan geleerd?

In haar drie stappenplan (De weg bereiden, Uitnodigen tot participatie en Productief reageren) geeft ze voorbeelden in elke organisatie. Sommige lijken heel simpel, maar dat zijn ze uiteraard niet. Voor mij zit hier een overlap met werkgeluk. Als we de psychologische veiligheid op de werkvloer verbeteren dan verbetert daarmee ook het werkgeluk van de medewerkers. Daarnaast leerde ik dat de angst voor directe feedback veel zwaarder weegt dan bijvoorbeeld de winst van de organisatie op langere termijn. Met andere woorden, je zwijgt sneller als je direct zelf daarna een probleem hebt, dan dat je dan de organisatie wilt helpen (of in de voorbeeld in dit boek, het leven van de patiënt redden).

Wie kan ik het aanraden?

Ik zou het boek aanraden aan leiders die vinden dat er meer uitgesproken mag worden maar dit niet voor elkaar krijgen, maar ook leiders die nog in de voorfase hiervan zitten. En natuurlijk is het voor de HR-professional ook interessant om te lezen om zo de leider te kunnen coachen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *