Breng de medewerkersreis in kaart, wees origineel en durf de organisatie te laten zien

Over de medewerkersreis heb ik inmiddels een aantal keer gesproken. Wat is het eigenlijk en hoe kunnen we die goed in kaart brengen?

Met de medewerkersreis heb ik het over alle zaken die een medewerker tegenkomt tijdens zijn contact met jouw organisatie. Dit start al vanaf ver voor de sollicitatieprocedure, want we kennen allemaal Coolblue, maar ik heb er nog nooit gesolliciteerd. Toch heb ik al een beeld van hoe het werken bij Coolblue mij lijkt en of het mij wel of niet aanspreekt. Het begint dus niet bij je vacature.

Als je hier voor het eerst mee begint is het handig om alles wat je bedenkt op te schrijven. Je kan altijd later nog iets samenvoegen of weghalen, maar alles opschrijven is een goed begin. Nu kun je het in de juiste volgorde gaan zetten. Immers hoef je een medewerker die al 5 jaar bij je werkt, niet meer te vertellen over zijn 1e loonstrook. Probeer hierbij aan een chronologische volgorde te werken.

Dan komt het belangrijkste, vanuit je statement kun je bedenken hoe je de reis wilt verwoorden, en zit alles erin? Want hetgeen dat je nu aanbiedt, is misschien niet wat je zou willen aanbieden. Maak het dus persoonlijk en toegespitst op jouw organisatie en statement. Je kunt bij de buren kijken, maar vergeet het niet om te zetten naar je eigen organisatie en te bedenken of dat wat zij doen ook bij jullie past.

Met de medewerkersreis maak je uiteindelijk echt het verschil! In de afgelopen jaren hebben diverse organisaties die al in kaart gebracht. Tom Haak heeft hierover een artikel geschreven. Je vindt de link hier met tevens voorbeelden van diverse medewerkersreizen.

Uiteindelijk hebben wij de reis in de basis staan, maar passen wij de reis steeds verder aan om beter aan te sluiten bij de organisatie. Je wilt natuurlijk niet googlemaps moeten gebruiken op deze reis. We weten nu wat we willen doen, nu moeten we er nog voor zorgen dat de medewerker het ook beleeft zoals wij het in gedachten hebben. Hier blijft het goed om dit regelmatig met de medewerkers te toetsen.

Hebben jullie al een reis in kaart gebracht? En hoe ziet hij eruit? Veel tussenstops of juist heel weinig maar de juiste? Ik ben benieuwd, tot volgende maand!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *