Moments that matter!

Hoe kan je als organisatie onderscheidend zijn in dat wat je doet? In één van mijn vorige blogs heb je kunnen lezen dat wij zijn gaan werken met persona’s en die kun je zover doorvoeren als je zelf wilt. Wij hebben de persona’s gebouwd voor grote lijnen, maar voor de moments that matter hebben we meer in leeftijden gedacht. Ook kun je hier denken in momenten, want op het moment dat Corona voorbij komt, kun je ook een moment that matters creëren voor je medewerkers.

In elke fase van je leven heb je momenten die belangrijk zijn: moments that matter. Hoe kunnen we nu als organisatie hierop inspelen zodat we daar op dat moment ook voor jou zijn. Het begint klein of groot, net hoe je er naar kijkt, met je eerste werkdag. Dit is voor alle medewerkers gelijk. Hoe kunnen we deze dag voor jou onvergetelijk maken en wat gaan we in de aanloop ernaartoe al anders doen?

Wij hebben met elkaar gebrainstormd over deze momenten en hebben passend bij onze waarden bij elk moment bedacht wat we wilden aanbieden vanuit onze statement. Zo hebben we inmiddels nagedacht over een welkomstpakket waarbij de medewerker na het tekenen van het contract alvast kennis kan maken met onze producten en onze waarden. Tevens gaat er dan een persoonlijke brief in van de leidinggevende zodat het niet een standaardpakket wordt.

Dit soort pakketten kom je vaker tegen, meestal bij organisaties die ook daadwerkelijk producten hebben die iedereen gebruikt, zoals Rituals of Tony Chocolony. Voor onze branche is dit echter uniek, wat maakt dat de nieuwe medewerker het bij ons niet verwacht. En zo kan je voor jouw branche ook kijken naar het verschil ten opzichte van de concurrent. Het hoeft niet nieuw te zijn, je kan ook kijken naar andere organisaties. Let dan wel op dat je bij jezelf blijft en je waarden van de organisatie.

Dit is een voorbeeld van een onboardingsproces, maar zo hebben we meerdere momenten nagelopen om die stuk voor stuk opnieuw in te richten. Wij hebben ook vaak jubilea van 25 jaar of meer. Hoe gaan we die aanpakken? Ook dit is niet alleen door HRM gedaan maar hebben we samen met medewerkers opgepakt door de vraag te stellen, hoe zou jij het graag zien? Wat zou voor jou het verschil maken?

Hebben jullie ook moments that matter? En welke vind je zelf het meest belangrijk? Of waar heb je ooit iets gemist? Ik ben benieuwd! Tot volgende maand!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *