3C’s: Corona, Crisis & COMMUNICATIE

De afgelopen maand is Corona in Nederland hard binnen gekomen. Ook hier hebben we te maken met alle gevolgen die het virus met zich mee brengt. Niet de beste tijd om aan je werkgeluk te denken, of juist wel?

Een aantal bedrijven pakken hier juist wel op door om aan te sluiten bij hun waarden. Er worden pakketten verstuurd om iedereen tijdens het thuiswerken te ondersteunen of ludieke acties bedacht om iedereen een hart onder de riem te steken. Maar het allerbelangrijkst is in deze periode wordt wel eens vergeten: communicatie.

Het is nu belangrijker dan ooit om goed te communiceren met je medewerkers, zeker als het niet goed gaat. Of eigenlijk juist als het niet goed gaat. We zitten in een tijd waarin we niets kunnen voorspellen omdat niemand het ooit eerder heeft meegemaakt. De laatste keer dat de premier het volk zo toesprak was het premier Den Uyl tijdens de oliecrisis (jaren geleden!).

Hoe belangrijk is het nu om als leider op te staan en goed te communiceren over hetgeen dat je doet, welke overwegingen je hebt, welke besluiten je neemt en welke gevolgen Corona voor de organisatie en medewerkers heeft. Ook aangeven dat je het niet weet is krachtig, want de medewerkers kijken op naar de leider maar verwachten niet alle antwoorden direct. Wel verwachten ze openheid en nog een keer communicatie. Communicatie kan van alles zijn, maar vooral informeren over hoe het effect in het bedrijf zichtbaar is, wat de plannen zijn om er iets aan te doen en welke gevolgen het misschien kan hebben. Mijn tip zou zijn om hierin zeker de medewerker mee te nemen.

Zo zijn er bedrijven die een wekelijks update lunch doen vanuit de eigenaren, maar ook bedrijven die een communicatieteam hebben opgericht rondom Corona. Wij hebben ervoor gekozen om elke week een update te versturen met welke plannen we hebben, wat we zien qua effect op dit moment en vooral om elke keer weer onder de aandacht te brengen dat het belangrijk is dat wij met zijn allen ons houden aan de maatregelen. Ook wij weten nog niet alles, en dat blijven we ook herhalen naar onze medewerkers. We acteren op hetgeen we wel weten, zodat we deze crisis zo goed mogelijk doorkomen.

We vragen nu veel van onze medewerkers, zowel degene die thuis werken met kinderen, als ook in ons geval de medewerkers die dagelijks nog naar het werk komen om de producten te maken, assembleren of klaar te zetten voor de klant. Ik ben super trots als ik zie hoe onze medewerkers met elkaar hun beste beentje voor zetten om ervoor te zorgen dat we met elkaar deze crisis boven komen.

Hoe gaat het bij andere bedrijven, is het daar ook voelbaar en merkbaar? Of zitten jullie juist in een branche waar het nu hard werken is om voor alle mensen te zorgen? Hoe hebben jullie de communicatie ingericht? Wat gaat er veranderen in de toekomst? Wordt er al een crisisplan gemaakt? Ik ben benieuwd! Tot volgende maand!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *