Werken met Persona’s

Bij het inrichten van de medewerkersreis om Employee Experience te verhogen is het handig om te werken met persona’s. Wat zijn dat dan? En hoe zet je die effectief in? Bij onze organisatie hebben we eerst het medewerkersonderzoek gedaan om vervolgens aan de slag te gaan met persona’s.

Een persona is een ‘standaard’ medewerker met alle karakteristieken. Deze kun je per doelgroep bepalen en zo opbouwen voor je organisatie. Per stap in je medewerkersreis kun je dan kijken wat welke persona belangrijk vindt en hoe je hierop kan inspelen.

Wij hebben voor onze totale organisatie uiteindelijk 5 persona’s bedacht. Deze zijn we daarna gaan toetsen bij onze huidige medewerkers. We hebben nu een Giovanni, Bram, Youssef, Lucas en Gijs. Deze vertegenwoordigen voor ons de totale groep aan medewerkers. 

Hiermee werken is makkelijk omdat jij je telkens kunt verplaatsen in de persoon. Zo hebben wij onze onboardingprocedure aangepast omdat ‘Lucas’ niet tevreden was met de huidige procedure. We hebben het moment van het 1e loonstrookje beter toegelicht omdat Gijs nog met vragen zat. Het klinkt zo simpel en dat bleek het in de praktijk ook te zijn! Dit werd inzichtelijk omdat we  de persona’s hadden gemaakt zodat we vanuit die invalshoek konden kijken naar onze processen.

Als we aan de hand van de persona’s processen aanpassen, dan zorgen we er ook voor dat we weer bij onze huidige medewerkers aansluiten. De bedoeling is dat een persona je helpt denken vanuit iemand waardoor je naar de materie kan kijken vanuit een medewerkersperspectief.

De persona’s zelf creëren was nog niet zo eenvoudig. Je hebt namelijk altijd uitzonderingen. We hebben daarom ook besloten om bij specifieke procedures te kijken of de algemene persona’s wel passend zijn, of dat we een specifiekere moeten creëren voor dat proces. Dit werkt voor ons op dit moment het beste.

Dus om het rijtje compleet te maken, wat hebben we tot nu toe gedaan:

  • De waarden van de organisatie vastgesteld en levend (ge)houden
  • Een statement geformuleerd die recht doet aan wat wij willen aanbieden
  • Een onderzoek gedaan onder de medewerkers op basis van werkgeluk
  • En de laatste de persona’s gecreëerd.

De volgende stap is het in kaart brengen van onze medewerkersreis en hier vervolgens mee aan de slag gaan vanuit de persona’s. Daarover de volgende keer meer!

Hebben jullie al gedacht vanuit het medewerkersperspectief met persona’s? En hoeveel zijn het er uiteindelijk geworden? Ik ben benieuwd! Tot volgende maand!

4 thoughts on “Werken met Persona’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *