Durf jezelf te onderscheiden met je EX statement

Dit onderwerp is wellicht het belangrijkste van de hele experience voor je medewerkers. Met een statement onderscheidt jouw organisatie zich van andere bedrijven. Om het onderscheidende vermogen voor jouw organisatie goed in kaart te brengen, kun je gebruik maken van een Employee Experience Statement. Wat wil je jouw medewerkers bieden en waarom?

Het maken van zo’n statement is niet gemakkelijk. In onze organisatie zijn wij daar lang mee bezig geweest. Je wilt een pakkende zin (of misschien zelfs meer) maar ook de waarheid en niets vergeten. We zijn begonnen met diverse medewerkers te vragen waarom ze bij ons zijn komen werken maar vooral ook waarom ze er nog steeds zijn. Hier hebben wij steekwoorden uitgefilterd en vervolgens deze te vormen naar een statement.

Dit proces was binnen onze organisatie geen gemakkelijke omdat wij midden in een management verandering zaten. Hierdoor kwamen er nieuwe meningen en inzichten op tafel. Wij hebben de steekwoorden er opnieuw bij gepakt en we zijn eigenlijk weer opnieuw begonnen. Naast de input vanuit het management is het belangrijk om juist ook met de medewerkers in gesprek te gaan hierover. Die kunnen namelijk veel beter aangeven waar het onderscheidende vermogen van jouw organisatie ligt. Waarom werken ze eigenlijk niet bij de buurman?

Wij hebben deze vragen gesteld en waren verrast over de uitkomst. Soms zit het in hele kleine dingen die je niet doorhebt omdat je al een tijd in de organisatie werkt, soms zit het juist in het persoonlijke tintje. Ook zaken die jij misschien normaal vindt, kunnen andere medewerkers juist als bijzonder ervaren. Onze statement is er alleen maar sterker door geworden en de betrokkenheid van de medewerkers groter.

Het samenstellen van het statement is belangrijk voor de rest van de reis. Dit statement kun je vervolgens gebruiken bij alle stappen van de inrichting van de experience. Daarover later meer, wanneer we de reis in kaart gaan brengen. Zorg ervoor dat je statement aansluit bij je waarden. Zo versterken zij elkaar en wordt het onderscheidende vermogen van je organisatie nog meer herkenbaar.

Mocht je er vragen over hebben, neem gerust even contact met mij op. Hoe hebben jullie het ervaren om een statement te maken, en tegen welke hobbels ben je daarmee aangelopen? Ik ben benieuwd! Tot volgende maand!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *