Begin klein, vanuit de waarden van je organisatie

Het is belangrijk als organisatie uit te dragen waar je voor staat. Wat onderscheidt jouw organisatie van de andere? Waarom zouden medewerkers graag bij je willen en blijven werken? Het helpt om hierbij waarden te formuleren die het onderscheidend vermogen van de organisatie vertegenwoordigen. 

Deze waarden vormen de basis voor alle beslissingen maar zeker ook voor Employee Experience (EX). Er zijn organisaties die duidelijk een ‘purpose’ hebben en die veelvuldig uitdragen. Dit is gemakkelijk te creëren bij start-ups of nieuwe ondernemingen, maar als de organisatie nu al meer dan 50 jaar bestaat, weet iemand dan nog waarom het ooit begonnen is en wat deze purpose precies inhoudt?

Waarden zijn dan wel aanwezig en zeker als je langer bestaat, dan kun je ze samen met de medewerkers gaan benoemen. Als je hen vraagt waarom ze graag bij je werken, kom je wellicht ook achter de purpose en de waarden. Waarden die door de directie in een uurtje op papier worden gezet, zijn veel minder waard dan degene die je vanuit de medewerkers naar voren krijgt. Geef ze hier ook echt een stem in! Wij hebben 1,5 jaar gedaan over het vaststellen van de waarden die leefden binnen 16.000 medewerkers. We zijn begonnen met voorbeeldwaarden en zijn deze steeds gaan bijschaven.

Waarden ophalen bij de medewerkers is een tijdrovende en een intensieve bezigheid, maar zo belangrijk. Mijn ervaring is dat als je de waarden samen met de medewerkers vaststelt en ze daarna gaat uitdragen, alle medewerkers het hier ook mee eens zijn. Je creëert zo direct een breder draagvlak. De oorzaak hiervan is niet alleen omdat ze al levend waren in de DNA van het bedrijf. Probeer dus ook niet om je waarden te veranderen, dan ontstaat er een mismatch tussen de waarden en de ervaring van je medewerkers. Bij ons staan alle medewerkers achter deze waarden, omdat ze niet nieuw zijn maar alleen zijn benoemd vanuit de ervaring die de medewerker al had.

En hoe ver zijn jullie? Al waarden in de organisatie vastgesteld? Op welke manier? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tot volgende maand!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *