De week van het werkgeluk

Vorig jaar kwam ik in aanraking met het onderwerp Employee Experience (EX). Door mijn Hotelschool studie heb ik altijd gedacht vanuit een service minded concept. Ik begon in te zien dat EX het onderwerp is om een service minded concept toe te passen binnen het werkveld Human Resources.

De principes van EX zijn vergelijkbaar met een Customer Experience en dus met de gastinslag die we in de gastvrijheidindustrie zo omarmen. Voor wie EX nog niet kent, zal ik het kort toelichten. EX gaat uit van het principe dat de medewerker centraal staat. Hierdoor kijk je anders naar processen en de inrichting van je organisatie. Door de medewerker centraal te zetten, zullen zij zich meer eigenaar voelen en uiteindelijk ook gelukkiger zijn. Door gelukkigere medewerkers stijgt ook de productiviteit. En dat is prettig voor de targets (doelstellingen) van de onderneming!

Samen kunnen we stapje voor stapje zorgen voor gelukkigere medewerkers Omdat EX nog niet volledig ingebed is in Nederland valt hier nog veel te winnen. In mijn EX reis heb ik veel gezien en ook veel hindernissen gehad. Ik wil graag het komende jaar delen welke stappen wij hebben gezet of aan het zetten zijn naar een optimale EX. Misschien kun je hier iets mee, misschien kun je het gebruiken als voorbeelden en het aanpassen naar je eigen organisatie, misschien wil je alleen de reis meemaken, in elk geval zal ik elke maand plaatsen welke stappen / stapjes wij weer hebben gezet met EX binnen mijn organisatie.

Tijdens mijn reis heb ik meerdere keren gedacht dat het onmogelijk was om EX goed in te bedden in organisaties die te maken hebben met bijvoorbeeld strakke regels vanuit een CAO dan wel vanuit een hoofdkantoor. Daar zou je vast zitten aan regels en procedures waardoor je niet volledig vrij bent in de inrichting die je wilt. Toch zijn ook in deze organisaties mogelijkheden om EX wel te implementeren. Voorbeelden die ik noem zijn niet alleen van mij.

Ik heb eind 2018 de Leergang Employee Experience gevolgd via het HappinessBureau. Ik wilde mij meer in het onderwerp verdiepen om de reis goed voorbereid aan te kunnen. Ik kan deze leergang in elk geval van harte aanraden voor iedereen die zich verder wil verdiepen in het onderwerp. Je vindt de link naar de opleiding van het HappinessBureau hier. Je kunt natuurlijk ook eerst mijn reis volgen en daarna beslissen of je de leergang wil volgen!

Mocht je vragen hebben, dan kun je die uiteraard stellen. Ik ben benieuwd wie er al bezig is met EX in de organisatie en ook wie er graag mee aan de slag wil. Tot volgende maand!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *